Utku Kızıltan

Utku Kızıltan

ASANSÖRLER VE YÜRÜYEN MERDİVENLER -5-

ASANSÖRLER VE YÜRÜYEN MERDİVENLER -5-

5. haftadır devam eden aynı isim altındaki yazılarım, yıllardır yazdığım çevre-ekoloji konularından sonra mesleğim dahilinde olduğu için daha da bir kolaylıkla devam ediyor. Bu konuda tüm bilgilerimi sizinle paylaşmak ta ayrı bir keyif. Bu günkü konumuz; ASANSÖRLERDE KARŞILAŞILAN KAZA TİPLERİ NELERDİR?

*Bir yangın veya deprem anında asansörde mahsur kalınması sonucu oluşan kazalar.

*Kabin ile karşı ağırlığın çarpışması sonucu oluşan kazalar.

*Kabinde aşırı yükleme sonucu oluşan kazalar.

*Asansörün frenlerinin devre dışı kalması, fren balatalarının aşınması, frenle tahrik kasnağı irtibatının kesilmiş olması, tahrik yeteneğinin uygunsuzluğu, kumanda sistemi arızalarından kaynaklanan nedenlerle kontrolsüz aşağı ya da yukarı yönde hareketle kazalara sebep olması.

*Kabin katta yokken kapısının açılması sonucu kabine girme yüzünden oluşan kazalar.

*Kabin kapısı olmayan asansörlerde, kabin hareket halinde iken kabin ile kuyu duvarı arasında sıkışmalar sonucu oluşan kazalar.

*Asansör kapılarının arasında sıkışma sonucu oluşan kazalar.

*Kabin içinde mahsur kalan kişilerin kurtarma yönergelerine uyulmadan bilinçsiz bir şekilde kabinden çıkmaya, çıkarılmaya çalışılmaları sonucu oluşan kazalar.

*Asansörün kat seviyesinde hassas durmaması sonucu giriş-çıkışta oluşan kazalar.

*Kabin içine konan yüklerin dengeli konumlandırılmamış olması ve seyir halinde bu yüklerin kayması sonucu oluşabilecek kazalar.

*asansörde bakım veya revizyon sırasında gerekli güvenlik önlemlerini almadığı için bakım personelinin yaşadığı kazalar.

*Asansör bakımı sırasında gerekli uyarı ve bilgilendirme işaretlemelerinin yapılmaması sonucu oluşan kazalar. Evet sevgili okuyucular yüksek katlara çıkma ve inme işleminde büyük kolaylık sağlayan asansörlere bakımın önemi unutulmayacak, daima dikkatli kullanılacak. 

ASANSÖRLE İLGİLİ YANLIŞ BİLİNENLER


BİLİNEN: Asansörler tek halatla taşınır, bu halatın kopması halinde kabin düşer.

DOĞRUSU: Asansör, taşıyıcı halat çapı en az 8 mm olan ve en az iki halatla taşınan sistemlerdir. Tek halat dahi beyan yüküyle yüklü kabini taşıyacak dayanıma sahiptir.

BİLİNEN: Asansör kat arasında kalırsa havasız kalınır.

DOĞRUSU: Asansör kuyusu, binanın en iyi hava sirkülasyonu olan bölümlerinden biridir. Kabin içinde yeterli havalandırma boşlukları veya cebri havalandırma olduğundan havasız kalmak mümkün değildir. Panik içinde dışarıya çıkmaya çalışmamalı ve kapı camı kırılmaya çalışılmamalıdır. Kapı camının kırılıp hava almak istenmesi tehlikeli bir işlemdir. Bu durumda kabin tekrar hareket edebilir ve kaza meydana gelebilir.

BİLİNEN: Verilen çağrıyla değil kendi mantığıyla hareket eden asansörlerde, istenmeyen katlarda inmek zorunda kalınabilir.

DOĞRUSU: Asansör kabin ve koridor çağrı butonlarıyla hareket alınır. Yukarı doğru gitmekte olan bir asansöre binip aşağı katlardan birinin butonuna basılırsa ya da aşağı gitmekte olan bir asansöre binip yukarı katlardan birinin butonuna basılırsa, gidilecek kata değil, asansörün daha önce verilen çağrıyı yanıtlayacağı kata gidilir.

BİLİNEN: Kat arasında kalındığında asansör düşebilir, kabinden çıkmaya çalışılmalıdır.

DOĞRUSU: Kişilerin kendi başlarına kabinden çıkmaya çalışmaları kazalarla sonuçlanmaktadır. Asansörler, doğru şekilde kullanıldıklarında güvenli sistemlerdir. Doğru yöntem, asansörün içinde kalıp imdat butonuna basarak beklemektir. Kurtarma işlemi, mutlaka bu konuda eğitim almış kişilerce yapılmalıdır. Sağlıklı kalmanız dileklerimle.

Önceki ve Sonraki Yazılar
Utku Kızıltan Arşivi