Elektrikli araba satışı yükseldi

Elektrikli araba satışı yükseldi
Türkiye, geçen yıl gerçekleştirdiği 65 bin 562 "tam elektrikli" otomobil satışıyla İtalya, İspanya, Avusturya, Danimarka ve Finlandiya gibi AB ülkelerini geçerek 6'ncı sıraya yerleşti

Türkiye, 2023 yılında gerçekleştirdiği 65 bin 562 "tam elektrikli" otomobil satışıyla, birçok Avrupa Birliği (AB) ülkesini geride bıraktı. Elektrikli otomobillerin eş anlamlısı olarak kullanılan "yeşil otomobillerin" Türkiye'deki yolculuğu, yükselen ivmeyle gelişmeye devam ediyor. Avrupa ve Asyalı birçok marka, daha önce duyurusunu yaptığı iddialı modellerini yıl içinde Türkiye pazarında da satışa sundu. Elektrikli otomobillerin yanı sıra elektrikli mobilitenin bir diğer parçası olan hibrit motorlu otomobillerin sayısı da giderek artıyor. Yapılan anket çalışmaları da elektrikli araçlara ilişkin satın alma ilgisinin oldukça yüksek olduğunu ortaya koyuyor. AA muhabirinin Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneğinden (ODMD) derlediği verilere göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2023'te yıllık bazda yüzde 57,4 büyüdü. Böylece sektörde ilk kez 1 milyon rakamı aşılarak 1 milyon 232 bin 635 adet satışa imza atıldı. Otomobil satışları, geçen yıl 2022'ye göre yüzde 63,2 artarak 967 bin 341 adet, hafif ticari araç satışları ise yüzde 39,2 yükselişle 265 bin 294 adet oldu.

Toplam satışları dizeli geçti
Türkiye otomobil pazarında, geçen yıl benzinli otomobiller 646 bin 385 adet satışla birinci, dizel otomobiller ise 133 bin 374 adetle ikinci sırada yer aldı. Hibrit otomobil satışları 104 bin 804, otogazlı otomobil satışları da 10 bin 599 adet olrak kayıtlara geçti. Sadece elektrikle beslenen tam elektrikli otomobil satışları ise 65 bin 562'e ulaştı. Araçtaki aküyü şarj etmek için benzinli bir motor jeneratörle bir elektrik motorunu çalıştırarak tekerleklere güç sağlayan sisteme sahip (uzatılmış menzil) araçlar da dahil edildiğinde elektrikli otomobil satış rakamı 72 bin 179 olarak kayıtlara geçti. Uzatılmış menzil otomobiller de Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTIP) olarak "elektrikli" sınıfında yer alıyor. Geçen yıl tam elektrikli ve hibrit otomobil satışları ise toplam 170 bin 366 ile dizel otomobil satışlarının üzerinde gerçekleşti.

Otomobil satışlarında yüzde 844,4 artış
Benzinli otomobil satışları geçen yıl 2022'ye göre yüzde 58,1, dizel otomobiller yüzde 29,1 ve otogazlı otomobiller ise yüzde 27,6 yükseldi. Bu dönemde hibrit otomobil satışları yüzde 62,8 ve tam elektrikli otomobil satışları da yüzde 844,4 artış kaydetti.

Elektriklinin pazar payı yüzde 6,8
2022 yılında yüzde 69 olan benzinli otomobillerin satışlardan aldığı pay, geçen yıl yüzde 66,8'e geriledi. Söz konusu dönemde dizel otomobillerin payı yüzde 17,4'ten 13,8'e ve otogazlı otomobillerin payı 1,4'ten yüzde 1,1'e geriledi. Türkiye'de tam elektrikli otomobillerin toplam satışlardaki payı ise yüzde 1,2'den yüzde 6,8'e yükselirken, hibrit otomobillerin payı yüzde 10,9'dan yüzde 10,8'e indi. Tam elektrikli, uzatılmış menzil elektrikli ve hibrit olarak ele alındığında, toplam pazarın yüzde 18,3'ü elektrifikasyona sahip araçlardan oluştu. ODMD verilerine göre, Türkiye'de en az bir elektrikli model satan marka sayısı 2012'de bir adetken, bu sayı 2021 yılına kadar 10 adetin altında seyretti. 2021 yılında elektrikli otomobil satan marka sayısı 13'e, 2022'de 16'ya ve 2023'ün ekim ayı itibarıyla listeye BYD'nin de dahil olmasıyla 27'ye yükseldi.

 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.