KURYELER İÇİN KARA BİR SENE!

KURYELER İÇİN KARA BİR SENE!
İstanbul'da motor kuryelerin hayatını kaybettiği kazalara her gün bir yenisi daha ekleniyor.

Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın Nisan 2023 rakamlarına göre İstanbul'da 250 bin motokurye var.  Kurye Hakları Derneği'nin Motokurye Ölümleri Raporu'nda ise 2022'de Türkiye genelinde 58, 2023'te ise 68 motokurye trafik kazalarında hayatını kaybetti.

 

 

Covid-19 salgını ve sokağa çıkma kısıtlamaları internet alışverişlerinde artışı beraberinde getirirken, motokuryelik de tercih edilen mesleklerden biri haline geldi. TÜİK Motorlu Kara Taşıtları İstatistikleri Raporuna göre, 2020'de 18 bin 945 motosiklet ticari amaçla kullanılırken, 2021'de bu rakam 28 bin 730, 2022'de ise 59 bin 845'e yükseldi. Kurye Hakları Derneği, Motokurye Örgütlenmelerine Genel Bakış Raporu" nda bu alandaki denetimsizliğe de dikkat çekerek, "2020'de pandemiyle hem çevrimiçi platformlarda esnaf kurye sayısı sigortalı, sigortasız ya da yarı zamanlı çalışan motokurye sayısı 100 binlere ulaştı" diyor. Motokuryelik Türkiye genelinde hızla yayılırken, motosikletlerin karıştığı trafik kazalarında da artış yaşandı.TÜİK'in Karayolu Trafik Kaza İstatistiklerine göre, 2020'deki ölümlü yaralanmalı trafik kazalarına 243 bin 125 araç karıştı. Bu araçların yüzde 18.8'ini motosikletler oluşturdu. 2021'de kazalara 308 bin 442 taşıt karışırken, bu araçların yüzde 20.9'unu motosikletler oluşturdu. 2022'deki 321 bin 485 ölümlü yaralanmalı trafik kazalarına karışan araçların yüzde 22.2'si motosikletlerden oluştu.

 

Ölüm oranı artıyor

 

Kurye Hakları Derneği'ne göre, motokuryelerin yaşadığı zaman kısıtlaması, yeterli ekipman ve eğitimlerinin olmaması, İstanbul trafiğinde sürücülerin motosikletlere duyarlı olmaması gibi etkenler kazalara davetiye çıkarıyor. Derneğin Motokurye Ölümleri Raporu, 2020'de Türkiye genelinde 30 motokurye hayatını kaybettiğine dikkat çekiyor. 2022 yılında bu sayı Türkiye genelinde 58 olurken 2023 yılında ise, 68'e yükseldi. İstanbul'da trafik kazalarında hayatını kaybeden motokurye sayısı, 2022'de 28, 2023'te ise, 24 oldu. Hayatını kaybeden kuryelerin 26'sı 19-27 yaş aralığındayken, 22'si, 28-50 yaş aralığında, 7'si ise 16-18 yaş arasında bulunuyor. Raporda, motokuryelerin en çok haziran, temmuz, ağustos ve eylül, ekim, kasım aylarında hayatını kaybettiği belirtiliyor. Ölen kuryelerin yüzde 58'inin, yani 34'ünün restoran kuryesi, yüzde 42'sinin, yani 24'ünün ise esnaf kurye olduğuna dikkat çekiliyor.

 

Kuryeler daha çok ölüyor

 

Kurye Hakları Derneği Başkanı Mesut Çeki, "Son aralık ayı içerisinde bu rakam 12'ye yükseldi. Son 1 haftada 7 kurye yani her güne bir kurye ölüm haberini biz aldık. Bu seneki şu an itibarıyla bizim tespit edebildiğimiz sayı 68 motokurye ölümü var. Bunun yarıya yakını İstanbul. Biz Kurye Hakları Derneği olarak 2023 Motokurye Ölümleri Raporu üzerinde çalışıyoruz. Bir hafta sonra raporumuzu açıklayacağız geçen sene 58 motokurye hayatını kaybetmişti ama biz bunun verilerini de incelemeye çalışıyoruz. Hangi aylarda hangi mevsimlerde günün hangi saatlerinde kuryeler daha çok ölüyor. Mesela 3 çocuk kuryenin öldüğünü tespit ettik. Bu sene 2'si 15 yaşında 1'i 17 yaşında. Yani bu alanın denetimsizliği bunu gösteriyor" şeklinde konuştu.

 

Tek bir katil yok!

 

Kurye ölümlerinin tek bir nedene bağlanamayacağını belirten Çeki, "Sadece trafikle ilgili bir nedeni de yok çünkü sonuçta biz kuryeyiz ve bizim iş sahamız trafik. Yani tek başına şu kuryeleri öldürüyor diyemeyiz. Yani ortada diyelim ki ben öldüm, benim tek bir katilim olmuyor. Beni katilim yasaları çıkartmayan, işletmeleri denetlemeyen, kurye piyasasını denetlemeyen, eğitimleri vermeyen, kuryelerin ekipmanlarını sağlamayan, kuryelere hız baskısı yapan, hız baskısından hızlı reklamlar gelecek diye vaat eden işletmelerden kaynaklı ürünlerini çok hızlı isteyen müşteri puanı veren trafikte beni görmeyen sinyal vermeden dönüş yapan herkes burada sorumlu. En başta bu alanın denetimli hale gelmesini istiyoruz. Çok tehlikeli bir meslek yapıyoruz. Her sene onlarca arkadaşımızı kaybediyoruz ve yüzlerce arkadaşımız ağır yaralanmalı kazalara maruz kalıyorlar. O yüzden de kurye ölümlerini engellemenin birinci yolu kuryeliğin çok tehlikeli meslekler statüsüne alınıp denetim altına alınması ve mesleki yeterlilik belgesinin zorunlu hale getirilmesidir. Her isteyenin istediği gibi istediği motorla kurye olamaması gerekiyor” dedi.

 

Acil çözüm üretilmeli

 

“Bu yasal düzenlemeler yapıldıktan sonra hızlı teslimat sorununun ortadan kaldırılması gerekiyor” diyen Çeki, "30 dakikada bir ürünü teslim etmek mümkün değil.30 dakikada ürün teslim etmek isteyen bir kurye bütün trafik kurallarının üzerinden geçiyor maalesef. Bütün tarafların bir araya gelmesi gerekiyor yasa yapıcıların sektör temsilcilerinin kurye derneklerinin sendikaların ve bizzat kuryelerin aynı masada bir araya gelip sorunlara çözüm üretmeleri gerekiyor. Ağustos ayında çok fazla kurye ölümü yaşandı. Eğitimsiz olarak sahaya çıkan ve ekipman bilinci olmayan insanlar yazın daha fazla çalıştığı için daha fazla ölümlü kaza oluyor” ifadedlerinikullandı.

 

 

 

SABIKALI İLÇE KÜÇÜKÇEKMECE

 

Kurye Hakları Derneği'nin Motokurye Ölümleri Raporunda, ölüm nedenlerine ilişkin hız baskısı, hız temelli puan sistemi, trafikteki motosiklet kullanıcılarının görmezden gelinmesine dayalı algı, alkollü trafik magandaları, ekipmansızlık veya ekipman ve motosikletlerin kalitesi, mesleki yeterlilik eğitimlerinin zorunlu olmaması, yollardaki çukurlar gibi nedenler sayılıyor. 2022'de İstanbul'da 28 kuryenin hayatını kaybettiği kayıtlara geçerken, kuryelerin ölümüne neden olan kazaların en çok Pendik ve Küçükçekmece'de yaşandığı belirtiliyor. Motokuryelerin İstanbul'un 14 ilçesinde hayatını kaybettiği belirtilen raporda bu ilçeler, Küçükçekmece, Pendik, Beykoz, Başakşehir, Kağıthane, Sarıyer, Şişli, Tuzla, Ataşehir, Kadıköy, Esenyurt, Kartal, Sancaktepe, Sultanbeyli olarak sıralanıyor.

 

 

 

 

 

 

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.