Eğitimi yarım bırakan kızlarda AB lideriyiz

Türkiye’de sivil ve resmi kuruluşların sürdürdüğü ‘kızları okula kazandırma’ kampanyalarına rağmen, kız çocuklarının yarıdan fazlasının liseye ulaşamadan eğitimi terk etmek zorunda kaldıkları ortaya çıktı.

Eğitimi yarım bırakan kızlarda AB lideriyiz

 Türkiye, kız çocuklarını ortaöğretime taşıyamayan ülkeler sıralamasında yüzde 50.2 ile lider durumda bulunuyor. AB’de bu oran yüzde 12.5.

MİLLİYET’in ‘Baba beni okula gönder’ kampanyasının pek çok faydası oldu hiç kuşkusuz. Milli Eğitim Bakanlığı da, ‘Haydi kızlar okula’ sloganıyla pek çok kız çocuğunun okullu olmasını sağladı. Ancak, yapılan bir araştırma, kızları okula göndermenin yetmediğini, ne kadarının okumayı sürdürebildiğini takip etmenin de son derece önemli olduğunu koydu ortaya. Avrupa Birliği (AB) kapsamındaki 30 ülke arasında yapılan bir araştırmaya göre, Türkiye, kız çocuklarının okulu terketme oranı açısından ilk sırada yer alıyor.

AB’de erkekler bizde kızlar
Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanan ‘Eğitim ve Öğretimde Ortak Avrupa Hedeflerine Doğru Gelişme 2010-2011’ başlıklı yıllık rapora göre, Türkiye, okulu erken terketme istatistikleri açısından yüzde 44.3’lük oranla diğer 29 ülkeyi geride bırakıyor. Ancak kızlarda durum çok daha vahim. Çünkü kızların yüzde 50.2’si şu veya bu nedenle okulu erken bırakmak zorunda kalıyor. Oysa, AB’nin 2020 hedefi, okulu erken terk eden kız ve erkek öğrencilerin oranını yüzde 10’a indirmek. İşin ilginç tarafı, Avrupa Birliği ülkelerinde eğitimi erken terk eden erkeklerin oranı kızlara göre daha yüksek düzeyde iken, Türkiye’de tam tersi bir durum yaşanıyor. Türkiye’de kız çocuklarının büyük bir kısmı, muhtelif sosyo-kültürel sebeplerle ilkokuldan sonra okuldan alınıyor.

Gelişme de var
Araştırma, 18-24 yaş grubu insanlar arasında, ilköğrenimini tamamladığı halde liseye ulaşamayan erkek ve kız öğrencilerin tespiti amacıyla yapılıyor. Tabii işin bir de sevindirici cephesi var. Türkiye’de yıllar içinde bir iyileşme yaşandığı istatistiklere bakılınca görülüyor elbette. Söz gelişi, 2000’de okulu erken terk edenlerin oranı yüzde 59.3 iken, bu oran 2008’de yüzde 45.5’e, 2009’da ise yüzde 44.3’e düşmüş durumda. Türkiye’yi takip eden ülkeler arasında ise Malta, İspanya, Portekiz ve İzlanda dikkat çekiyor.

1.3 milyon küçük bu yıl okulla tanışacak

TÜRKİYE genelindeki resmi ilköğretim okullarına 2011-2012 eğitim-öğretim yılında 1’inci sınıflar için öğrenci kayıtları, Ulusal Adres Veri Tabanı’ndaki adres ve nüfus  bilgileri esas alınarak e-kayıt sistemi ile yapıldı. Mecburi öğretim çağına giren 1 milyon 258 bin 839 küçük, ikametgâhlarına en yakın ilköğretim okullarına yerleştirildi. Veliler, Bakanlığın “//www.meb.gov.tr” internet adresinde yer alan “Veli Bilgilendirme Sistemi’nden” çocuklarının “T.C. kimlik numaralarını” yazarak yerleştirildiği okulu ve okulun adresini öğrenebilecek. Bu yerleştirme aynı zamanda kesin kayıt anlamına gelecek.

İngiltere  ‘Asya Kaplanı’ sistemiyle eğitim alacak

DÜNYADA örnek gösterilen İngiliz eğitim sistemi artık “Asya Kaplanı” diye tabir edilen uzakdoğunun gelişmiş ülkelerinin müfredatını benimseyecek. İngiliz çocuklar bu çerçevede matematik ve bilimde zor konuları çok daha erken yaşta öğrenmek zorunda kalacak. Örneğin cebirsel düşünme ve fotosentez gibi konular ortaokuldan ilkokul müfredatına alınacak. 2013 Eylül ayından itibaren yürürlüğe girecek değişiklikler, Singapur, Güney Kore gibi yüksek performanslı okul sistemlerini örnek alma politikasının bir sonucu. İngiliz hükümeti bu ülkelerde ortaokula giden bir çocuğun İngiltere’deki yaşıtından çok daha geniş bir yelpazedeki konulara hakim olduğuna ve lise çağına geldiğinde çok daha yüksek seviyede olduğuna dikkat çekiyor.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER