40 yaşını geçenlerin not etmesi gereken 20 bilgi

40 yaş üstü bireylerinsağlık risklerini göz önüne alarak hayatlarında bazı değişiklikler yapmaları gerekir. Yapılan değişikliklerle 40 ve 50'li yaşların sorunsuz geçirilmesi sağlanabilir.

40 yaşını geçenlerin not etmesi gereken 20 bilgi

İşte 40 yaş üstü herkesin bilmesi gereken 20 önemli bilgi

1- DAHA YÜKSEK BİR HİPERTANSİYON RİSKİNİZ VAR
40'lı yaşlarda yüksek tansiyon riskiniz artar. Daha genç erkekler de hipertansiyona yakalanır ama çok düşük oranlarda. Yüksek kan basıncını önlemek amacıyla, düzenli egzersiz gibi sağlıklı yaşam tarzı alışkanlıkları edinmek önemlidir. Diyetiniz de kan basıncı riskinizde rol oynar . Sodyum alımını azaltmak ve daha düşük riskle ilişkili besleyici yoğun yiyecekler tüketmek önerilir. Ek olarak, düzenli kan basıncı taramaları yaptırdığınızdan emin olun.

2- SİGARAYI BIRAKMALISINIZ
Sigara kullanıyorsanız mutlaka bu alışkanlıktan vazgeçmelisiniz. Sigarayı bırakmak için hiçbir zaman geç değildir. Araştırmalara göre; sigarayı bırakmanın her yaşta faydaları vardır. Sigarayı bırakmak; kalp hastalığı, felç, kan damarlarının daralması, kanser, solunum sıkıntısı ve ölümcül akciğer hastalıkları riskini azaltır.

3- PROSTAT SORUNLARI İÇİN DAHA YÜKSEK RİSK ALTINDASINIZ
40'lı yaşlarda, prostat bezi büyümesi veya prostat kanseri gibi prostat sorunları riskiniz artar. Erkekler yaşlandıkça, iyi huylu prostat büyümesi (BPH) sıkça görülür. BPH, erken dönemlerinde tipik olarak asemptomatiktir. Bu nedenle üroloji doktorunuzu düzenli olarak ziyaret etmelisiniz. BPH tedavi edilmezse, idrar sorunlarının yanı sıra daha yüksek kanser riskine neden olabilir.

4- EREKTİL DİSFONKSİYON YAŞAYABİLİRSİNİZ
Her yaştaki erkekler sertleşme sorunları yaşayabilir. Ancak 40'lı yaşlardan sonra risk önemli ölçüde artar. Araştırmalara göre; sertleşme bozukluğu erkeklerde en sık görülen cinsel sorundur. Bu durumun, zararlı madde kullanımından kalp rahatsızlığına kadar bir çok risk faktörü vardır. Sağlıklı bir yaşam tarzı sürdürmek sertleşme sorunu riskinizi azaltmaya yardımcı olabilir.

5- BÖBREK TAŞI RİSKİ ALTINDASINIZ
Böbrek taşı riski için en yüksek yaş 30'dur. Ancak bir böbrek taşınız varsa, sonraki 5 ila 7 yıl içinde başka bir böbrek taşı oluşma riski çok daha yüksektir. Böbrek taşları ağrılı olabilir ve tekil bir nedeni olmayabilir.

6- KISIRLIĞI ÖNLEYEBİLİRSİNİZ
Doğurganlığı düşünürken yaşı akılda tutması gerekenler sadece kadınlar değildir. Erkeklerin yaşı da çiftlerin çocuk sahibi olma konusundaki yeteneklerini etkiler. Bir erkek 40 yaşını doldurduktan sonra, eşinin hamile kalması daha uzun sürer. Gelecekte bebek sahibi olma şansınızı artırabilecek yaşam tarzı ve diyet alışkanlıkları vardır. Alkol kullanımını azaltmak, doğru beslenmek ve kimyasallardan uzak kalmak birkaç örnektir. Sperm sayınıza gerçekten zarar verebilecek bu alışkanlıklardan vazgeçmek isteyebilirsiniz.

7- KALP HASTALIĞI RİSKİNİZ ARTAR
Ulusal Sağlık Enstitüleri'ne göre; yaşlanma, kalpte ve kan damarlarında bazı değişikliklere neden olabilir. Arter duvarlarında biriken yağlar gibi bu değişikliklerden bazıları, büyük bir kalp hastalığı riski oluşturabilir. Kalp sağlığınız için besin değeri yüksek olan yiyecekler tüketmeli, düzenli egzersiz yapmalı ve stresten uzak kalmalısınız.

8- KELLİK YAŞAYABİLİRSİNİZ
Her saç folikülünün bir yaşam döngüsü vardır ve siz yaşlandıkça, bazı folikülleriniz ölebilir veya etkili bir şekilde çalışmayabilir. Her insanın saç uzaması yaşla birlikte yavaşlar. Genetik ve tıbbi durumlar dahil sayısız faktöre bağlı olarak, bazı insanlar saç uzamasında daha dramatik bir yavaşlama yaşar. Veya saç uzaması tamamen durur.

9- EKLEM AĞRISI DAHA OLASIDIR
Bazı insanlar 30'lu yaşlarında artrit yaşarken, bu durum 40'lı ve 50'li yaşlarda çok daha yaygın hale gelir. Artrit, eklemlerde oluşan iltihabik bir durumdur. İki tip artrit vardır: Eklemlerde şişme ve iltihaplanmanın neden olduğu romatoid artrit. Kıkırdak aşınması ve yırtılmasının neden olduğu osteoartrit (kireçlenme).

10- EGZERSİZ BEYİN SAĞLIĞININ KORUNMASINA YARDIMCI OLUR
Neden egzersiz yapmanız gerektiğini düşündüğünüzde ilk önce beyin sağlığı akla gelmeyebilir. Ancak fiziksel aktivite bilişsel gerilemeyi önlemede büyük rol oynar. Nörologlara göre, alzheimer ve bunamayı önlemek için yapabileceğiniz en iyi şeylerden biri budur.

11- SÜT ÜRÜNLERİNİ KESMEMELİSİNİZ
40'lı yaşlarınızdaysanız, süt ürünlerini azaltmak yarardan çok zarar verebilir. 30 yaşına geldiğinizde kemik kütleniz zirveye ulaşır. Peynir ve yoğurt gibi süt ürünlerini az tüketirseniz, kemiklerinize fayda sağlayabilecek kalsiyumu kaçırabilirsiniz. Bu da sizi osteoporoz ve eklem ağrısı için daha fazla risk altına sokar. Süt ayrıca, yaşlandıkça cildinizi, saçınızı ve genel ruh halinizi sağlıklı tutabilen iyi miktarda D vitamini içerir.

12- DAHA SIK OKUMALISINIZ
Keyifli ve doyurucu bir boş zaman aktivitesi olmanın yanı sıra, okumak sağlığınız için de gerçekten iyidir. Neurology dergisinde yayınlanan bir araştırmaya göre; okumak, bilişsel gerilemeyi yavaşlatmaya yardımcı oluyor. Başka bir çalışma; okuma, bulmaca veya satranç gibi etkinliklerin alzheimer görülme olasılığının 2,5 kat azalttığını gösteriyor.

13- UYKU GERÇEKTEN ÖNEMLİ
Sağlığınız söz konusu olduğunda uyku çok önemlidir. Uykusuzluk, ruh sağlığınızdan kalp sağlığınıza kadar her şeyi etkiler. Yaşınız ilerledikçe, her gece yeterli miktarda uyumaya önem verin. Yaşlandıkça uyku düzeniniz doğal olarak değişecektir. Yaşlı yetişkinler, uykusuzluk, uyku apnesi ve uykudan sonra dinlenememe gibi durumlara daha yatkındır.

14- KALP KRİZİ BELİRTİLERİ HAKKINDA BİLGİ EDİNMELİSİNİZ
Muhtemelen bir semptom olarak göğüs ağrısını duymuşsunuzdur, peki ya diğerleri? Kalp krizi belirtileri ilk başta kendini göstermeyebilir. Erkeklerin ve kadınların farklı semptomları vardır. Ancak dikkat etmek isteyebileceğiniz bazı şeyler nefes darlığı, mide bulantısı, kalp çarpıntısı ve terlemedir. Bunların hepsini veya bir kısmını, özellikle eşlik eden göğüs ağrısıyla birden yaşarsanız, bir doktor ile görüşmeniz için bir neden vardır.

15- DENGELİ ÖĞÜNLER YEMEYE ÇALIŞMALISINIZ
Bu her yaş için geçerlidir, ancak yaşlandıkça beslenme daha kritik bir önem taşır. Karbonhidratlar, proteinler ve yağlar gibi besinler vücudunuzun günlük işleyişi için gereklidir. Beslenme açısından dengeli öğünler yemek, bu besinlerin üçünü de içeren öğünler yemek anlamına gelir. Sağlıklı hücre büyümesini desteklemek için yeterli protein ve beyninize yardımcı olacak yağlar yemeye özen gösterin. Karbonhidratları bu diğer besinlerle eşleştirmek kan şekerinizi dengeli tutmanıza yardımcı olur.

16- DİŞ İPİ KULLANIN
Diş eti hastalığı en sık 30'lu ve 40'lı yaşlarındaki kişilerde görülür. Kanıtlar biraz zayıf olsa da, bazı araştırmalar diş ipinin bu riski azaltmaya yardımcı olabileceğini öne sürüyor.

17- GÖRÜŞÜNÜZ KÖTÜLEŞEBİLİR
Bazı insanlar yaşlandıkça görüş kalitesinde bir düşüş fark edebilir. Yaşa bağlı görme şikayetleri, makula dejenerasyonu (sarı nokta hastalığı), katarakt, diyabetik retinopati, kuru göz, glokom ve az görmedir. Tüm bunlar bir göz muayenesi ile erken yakalanabilir. 50'ye yaklaştığınızda, kontrol ettirmek için bir göz doktoruna görünmeyi düşünün.

18- İNME RİSKİNİZ DAHA YÜKSEK
Bazı araştırmalara göre 45 yaşını doldurduktan sonra inme riskiniz artar ve her on yılda iki katına çıkar. İnme riskinizi azaltmak için, düzenli egzersiz yapmak ve besleyici bir diyet uygulamak gibi alışkanlıkları sürdürün.

19- STRESİ SINIRLAMAK ÖNEMLİDİR
Rutininize bir tür stres atma veya stres yönetimi taktiği eklemeyi düşünün. Stres, zamanla zayıflatıcı etkilere sahip olabilir ve bu da kalp rahatsızlıkları ve diğer sağlık sorunları riskiyle sonuçlanır. Uzun vadeli stres diyabet, yüksek tansiyon, depresyon ve anksiyeteye katkıda bulunabilir.

20- ANTİOKSİDANLAR ÖNEMLİDİR
Yaşlanmayla gelen olumsuz sağlık etkilerini önlemede antioksidanlar en büyük müttefiklerinizdir. Diyetinize antioksidanlar ekleyerek kanser ve diğer hastalıkların önlenmesi desteklenebilir. Bu bileşikler sağlıklı hücreleri korur ve destekler. Birçok meyve ve sebze antioksidan bakımından zengin yiyeceklerdir.

Güncelleme Tarihi: 03 Şubat 2022, 09:23

Zeynep Vural

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER