Utku Kızıltan

Utku Kızıltan

ASANSÖR VE YÜRÜYEN MERDİVENLER -2-

Sevgili Okuyucular, Çevremizin artık çok katlı binalarla dolduğunu görüyoruz. AVM’ler ve Metrobüs Duraklarında kullandığımız “Asansörler ve Yürüyen merdivenler konumuza “hukuki sorumluluklar, yaptırımlar, kullanıcılara yönelik genel hususlar, kullanım sırasında dikkat edilmesi gereken hususlar, asansörlerde karşılaşılan kaza tipleri ve yanlış bilinenler”le konumuza devam edeceğiz. Özellikle asansörlü binalarda oturanlar ve yöneticileri okusun.

ASANSÖRLERLE İLGİLİ GENEL BİLGİLENDİRME:

Asansörlerle ilgili mevzuat hazırlama sorumluluğu T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığındadır. Bakanlığın yayımladığı en güncel mevzuatlar; *Yeni asansörlerin piyasaya arzı için 31.01.2007 tarih ve 26420 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmış ve 14.08.2009 tarih 27319 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik ilaveli 95/16/AT “Asansör Yönetmeliği”, *Piyasaya arz olan ve halen faal durumdaki bütün asansörler için, 18.11.2008 tarih ve 27058 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve 18.05.2009 tarihinde uygulamaya giren “Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği”dir.

AYLIK BAKIM YAPILMASI:

Asansörlerin kullanılması sırasında uyulması gereken kurallar Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği’nde tariflenmiştir. Buna göre asansörlerin her ay bakım faaliyeti gerçekleştirilmelidir. Bu Yönetmelik kapsamındaki asansörlerin kullanılması esnasında, can ve mal güvenliğini teminen sürekli kontrol altında tutulabilmesi için: 

a) Asansörü monte eden veya onun yetkili servisi, monte edilen asansör için, garanti süresi boyunca aylık bakım ve servi hizmetlerini vermek zorundadır.
b)Bina sorumlusu (yönetici) garanti süresinin bitiminden sonra asansörü monte eden veya onun yetkili servisiyle veya bir başka asansör monte eden veya onun yetkili servisiyle aylık bakım ve servis hizmetleri sözleşmesi yapmak zorundadır.
c) Asansör monte edenle yetkili servisi arasında yapılacak olan yetkili servis sözleşmesi, montaj ve revizyon konuları hariç, sadece bakım ve servis konularını içerir.
d) Asansör monte eden, yaptığı her tip ve özellikteki asansörün yedek parçalarını 10 (on) yıl süreyle temin etmek ve kendisince monte edilen asansöre, aylık bakım ve servis hizmeti veren bir başka asansör monte edenin veya onun yetkili servisinin veya bina sorumlusunun bu konudaki talebini acilen ve normal piyasa koşullarında karşılamak zorundadır.

BAKIM FAALİYETİNİN KAPSAMI:

Can ve mal güvenliğinin devamını sağlamak için; asansörün ve tüm aksamlarının bakımı, bakım ve işletme kılavuzlarında yer alan talimatlara göre yapılmalıdır. Bakımda:

1- Yağlama ve temizlemeyi,
2- Kontrolleri,
3- Kurtarma çalışmalarını,
4- Ayarlama işlemlerini,
5- Kullanıma veya yıpranmaya bağlı olarak meydana gelebilen ve asansörün karakteristiklerini etkileyen bileşen onarımı veya değiştirilmesini kapsar.

Bakım yapan firmaca temin edilecek asansör bakım defteri, yapılacak kontrollerde görevliler tarafından incelenir. Bu defter varsa asansörün makine dairesinde veya bina sorumlusunca kalıcı olarak muhafaza edilir.

(Bir hafta evvel Büyükçekmece Belediyesi konuyu gündeme almış ve bakımı yapılmamış asansörleri mühürleyeceğini bildirmiştir. İnsanımızın can ve mal güvenliği bakımından bu kararı kutlarım.) Bakımı üslenen firma, bakım sözleşmesi imzalanması akabinde söz konusu asansör için detaylı bir durum tespit raporu hazırlayıp, bina sorumlusuna verecektir. Bakım yapan firma, bina sorumlusunun, iki kişiden az olmamak üzere asansör sayısını dikkate alarak belirleyeceği sayıda kişiye acil durumlarda kurtarma eğitimi vermek zorundadır. Evet gerçekten önemli bu konuya asansörlü binalarda oturanların bilmesi gerektiği konuları sunmaya haftaya da bu konuda hukuki sorumluluklar konusuyla devam edeceğiz. Sağlıklı kalmanız dileklerimle.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Utku Kızıltan Arşivi