Ruhsatsız belediye binası
1990 tarihinden itibaren ise imar planlarında "Semt Hali ve Katlı Otopark" olarak kayıtlı olan Belediye Hizmet Binasının 16.05.1990 tarihinde “Tarla” vasfını sürdürdüğü belirlendi. Gerek 1983 tarihli nazım imar planında yer alan şekliyle gerekse 1990 tarihli edinme kayıtlarına göre “Tarla” olarak görünen alanın Belediye Hizmet Binası olduğuna dair herhangi bir bilgi veya belgeye rastlanmaması ise dikkat çekti. 5393 sayılı Belediye Kanunun 15’inci maddesinde belediyenin asli görevleri arasında ruhsat vermek sayılırken Belediye Hizmet Binası'nın ruhsatsız olması şaşkınlığa yol açtı.
Sayıştay Başkanlığı'nın Ankara Yenimahalle Belediyesi 2013 yılı denetim raporunda ilginç bilgiler ortaya çıkarken belediye tarafından bu aşamadan sonra yapılacak bir dizi işlem ile söz konusu aykırılığın nasıl giderileceği de rapora geçti. "Hizmet Binasının yer aldığı parsel, 1/1000’lik uygulama imar planında “Semt Hali +Katlı Otopark” olarak görünmektedir. Öncelikle Büyükşehir Belediye Meclisince 1/5000’lik Nazım İmar Planı değişikliği yapılmalıdır" tavsiyesinin bulunduğu raporda, "Ardından
1/6000’lik uygulama imar planının hazırlanarak Yenimahalle Belediyesi ve Büyükşehir Belediyesi Meclisince onaylanmalıdır. Parsel, Belediye Hizmet Alanına dönüştürülmeli ve belirsiz olan yapılaşmış koşullarının bu plan değişikliği ile belirlenmesi gerekmektedir" uyarısı yapıldı.
Plan revizyonu yapılmalı
Sayıştay raporunun devamında Yenimahalle Belediyesi'nin izleyeceği yol gösterilirken, "Belediye Fen İşleri Müdürlüğünün müracaat etmesi ile plan revizyonundan sonra yapılaşma koşullarını gösterir imar durumuna göre hazırlanmış roleveli mimari projesinin onayı ve yapının inceleme raporunun (statik sağlamlık durumunun deprem yönetmeliğine uygun olması, özürlü, otopark, yangın, ısı yalıtım yönetmelikleri gibi mevcut yönetmeliklere) uygun olması gerekmektedir.
İmar Kanunun 23’üncü maddesi gereğince, Büyükşehir Belediye Başkanlığı’ndan yol + kanal ilişik kesme belgelerinin alınması gerekmektedir. Bu işlemin, alt yapı katılım payı olarak hesaplanması gerekip ilgili belediyenin muaf olduğu belirtilmelidir" bilgisine yer verildi. Raporda ayrıca imar kanununun 26’ncı maddesine göre yapı ruhsatının düzenlenebilmesi için, Fen İşleri Müdürlüğünce bir “Kontrolluk Teşkilatı” belirlenmesi gerektiğine ve bulunabiliyor ise binayı yapan firmadan işe ait belgelerin alınmasına vurgu yapıldı.
Plan revizyonu yapılmalı
Sayıştay raporunun devamında Yenimahalle Belediyesi'nin izleyeceği yol gösterilirken, "Belediye Fen İşleri Müdürlüğünün müracaat etmesi ile plan revizyonundan sonra yapılaşma koşullarını gösterir imar durumuna göre hazırlanmış roleveli mimari projesinin onayı ve yapının inceleme raporunun (statik sağlamlık durumunun deprem yönetmeliğine uygun olması, özürlü, otopark, yangın, ısı yalıtım yönetmelikleri gibi mevcut yönetmeliklere) uygun olması gerekmektedir.
İmar Kanunun 23’üncü maddesi gereğince, Büyükşehir Belediye Başkanlığı’ndan yol + kanal ilişik kesme belgelerinin alınması gerekmektedir. Bu işlemin, alt yapı katılım payı olarak hesaplanması gerekip ilgili belediyenin muaf olduğu belirtilmelidir" bilgisine yer verildi. Raporda ayrıca imar kanununun 26’ncı maddesine göre yapı ruhsatının düzenlenebilmesi için, Fen İşleri Müdürlüğünce bir “Kontrolluk Teşkilatı” belirlenmesi gerektiğine ve bulunabiliyor ise binayı yapan firmadan işe ait belgelerin alınmasına vurgu yapıldı.
İdari para cezası verilecek
Sayıştay'ın 2013 yılı denetleme raporunnda
Yenimahalle Belediye
Hizmet Binası'nın ruhsatsız olması
sonucunda bulunacak idari para cezasının
hesaplanma şekli de ayrıntıları
ile verildi. Raporda, "Öncelikle
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından
2013 yılı için açıklanan “Yapının
Mimarlık Hizmetlerine Esas Olan
Sınıfı”na ait m2 birim maliyetini
gösteren tabloda, Belediye Hizmet
Binası “B Grubu Yapılar” arasında
yer almakta ve m2 birim maliyeti
26,17 TL/m2 olarak belirlenmiştir.
Bodrum + zemin + 4 kat olmak
üzere toplam 6 kattan ve 14.832
m2’den oluşan bu yapı için hesaplanacak
İdari Para Cezası ise (14.832
m2 X 26,17 TL/m2 =) 388.153,44
TL dir. Ancak 3194 sayılı İmar Kanunu'nun
42’nci maddesinin c fıkrasının
8’inci bendinde; “Ruhsatsız ise
cezanın % 180’i” (buna göre
388.153,44 TL X 1,80 = 698.676,19
TL), yine aynı Kanunun 42’nci maddesinin
c fıkrasının 12’nci bendinde;
“İnşai faaliyetleri tamamlanmış ve
kullanılıyor ise cezanın % 20’si” (
buna göre 388.153,44 TL X 0,20 =
77.630,68 TL) ayrı ayrı hesap edilerek
asıl cezaya ilave edilir” hükümleri
yer almaktadır. Buna göre toplam
idari para cezası (388.153,44 TL +
698.676,19 TL + 77.630,68 TL= )
1.164.460,31 TL olmaktadır" denildi.
KAYNAK:GAZETE İSTANBUL