Otoyol ve köprüler de satılıyor

Otoyol ve köprüler de satılıyor
Otoyol, köprüler ve bunların üzerindeki tesislerin özelleştirme ihalesinde pazarlık görüşmesi 14.30'da başlayacak. AKP iktidarı, son 3,5 yıl içinde 2,1 milyar dolar getirisi bulunan köprü ve otoyolları 6 milyar dolara satacak.

Kamuya ait yatırımların yağmasında sıra otoyollara ve köprülere geldi. Otoyolların ve köprülerin işletmesini 25 yıl boyunca özel sermayeye devredecek ve tek paket usulü ile gerçekleştirilecek ihalenin nihai pazarlık görüşmesi yarın yapılacak. Özelleştirilmesi planlanan köprü ve otoyolların üç buçuk yılda kamuya sağladığı gelir 2.1 milyar dolarken, ihale bedelinin 6 milyar dolar civarında olacağı tahmin ediliyor. İhaleyi alacak konsorsiyumnın verdiği parayı kısa sürede çıkarması ve kalan süre içinde çok ciddi bir kâr elde etmesi bekleniyor.

9 MİLYAR DOLAR KAR

Şu anki hesaplara göre köprü, otoyol geçiş ücretleri ve araç sayısı 25 yıl boyunca sabit kaldığı takdirde ihaleyi kazanan konsorsiyum toplamda 15 milyar dolar civarı ciro yapacak. İhale bedeli düşüldüğü zaman geriye kalan rakam ise 9 milyar dolar civarında olacak. Bu rakamlardan ortalama giderler düşüldüğü takdirde de yaklaşık 6 milyar dolar net kar elde edilebiliyor.

1975 KİLOMETRELİK ÖZELLEŞTİRME

İhale, Karayolları Genel Müdürlüğü’nün sorumluluğunda olan, yapım, bakım, onarım ve işletimini üstlendiği, bağlantı yolları ile birlikte, Edirne-İstanbul-Ankara, Pozantı-Tarsus-Mersin, Tarsus Adana-Gaziantep, Toprakkale-İskenderun, Gaziantep-Şanlıurfa, İzmir-Çeşme, İzmir- Aydın, İzmir ve Ankara Çevre otoyolları ile Boğaziçi Köprüsü, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Çevre Otoyolu ve bunlar üzerindeki hizmet tesisleri, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mal ve hizmet üretim birimleri ile varlıkların işletme hakkının devrini kapsıyor. İhale ile özelleştirilmesi gerçekleştirilecek köprü ve otoyolların toplam uzunluğu 1975 kilometre.

3. KÖPRÜ DE KATILACAK

Henüz yapımına başlanmayan ancak konuşlanacağı alan belli olan 3. Köprü ise şu an için ihalenin dışında. İstanbul’a yapılması planlanan köprünün tamamlanmasının ardından aynı şirkete devredileceği öngörülüyor. Mevcut rakamlar üzerinden devir gerçekleştiği takdirde konsorsiyumnın elde edeceği karın yüzde 6 oranında artacağı düşünülüyor.

SERMAYENİN GÖZÜ BU İHALEDE

En büyük özelleştirme işlemlerinden biri olan köprü ve otoyol özelleştirmesi ihalesine 3 konsorsiyum katılacak. Bunlar, “Nurol Holding AŞ – MV Holding AŞ – Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AŞ – Kalyon İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ – Fernas İnşaat AŞ Ortak Girişim Grubu”, “Koç Holding AŞ – UEM Group Berhad – Gözde Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı AŞ Ortak Girişim Grubu” ve Autostrade Per I’Italia SPA – Doğuş Holding AŞ – Makyol İnşaat Sanayi Turizm ve Ticaret AŞ – Akfen Holding AŞ Ortak Girişim Grubu” olacak. İlk kez Aralık 2011’de yapılması planlanan ihale, yatırımcıların isteği üzerine dört kez ertelenmişti.

ÖZELLEŞTİRME YALANLARI

Özelleştirmeye gerekçe olarak “Türkiye’nin geçirmekte olduğu ekonomik yapılanma ve değişim süreci” gösterilirken, “özelleştirmeden elde edilecek gelir, verimlilik artışı, kaza oranlarında azalış, zaman ve yakıt tasarrufu, çevre kirliliğinde azalma” özelleştirmenin faydaları olarak sıralanıyor.
“Kaza oranlarında azalış, zaman ve yakıt tasarrufu, çevre kirliliğinde azalma” konularında devletin elini bağlayan bir durum bulunmuyor. Öte yandan özelleştirmenin kamuya gelir getirmek bir yana mevcut gelirlerin özel sektöre altın tepside sunulduğu ortadayken, “verimlilik artışı” adı altında da karayolu çalışanlarına yönelik baskı yapılacağı tahmin ediliyor. KESK de yaptığı açıklamayla bu tehlikeye dikkat çekmiş, “Köprü ve otoyollarının özelleştirilmesine hem karayolları çalışanları hem de bu hizmetten faydalanan halkın çıkarları açısından karşıyız. Köprü ve otoyolları ücretsiz olmalıdır. Kurum çalışanlarının nasıl değerlendirileceği de bilinmemektedir. Her geçtiğimiz sene bütçeye katkısı gittikçe artan bu kuruma bağlı köprü ve otoyollarını satıyorlar” demişti.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.