19 MAYIS ATATÜRK'Ü ANMA, GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI
Kurtuluş Savaşımızın Büyük Önderi Atatürk’ün kurtuluş mücadelesinin bir meşalesi olarak; Samsun’a çıkışının 94. yıl dönümü ve "Türk Ulusunun Gençlerine”, Büyük Önder Atatürk tarafından bayram olarak armağan edilen “19 Mayıs Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı” kutlu olsun.
Milletin bağımsızlığını, yine milletin azim ve kararının kurtaracağına" inanan Büyük Önder Atatürk, Samsun'dan başlayarak bütün ülkeye ve insanlarımıza yansıyan ve yayılan bu büyük mücadelenin önderi olmuştur. Tüm olumsuzluklara rağmen Büyük Önder Atatürk ve kahraman silah arkadaşları tarafından verilen mücadele sonucunda büyük fedakârlıklarla kurulan Türkiye Cumhuriyeti gençlerimize emanettir. Bu değerli emaneti yaşatmak ve sonsuza kadar korumak, gelecek nesillere en iyi şekilde aktarmak gençlerimizin en başta gelen görev ve sorumluluğudur. Bu duygu ve düşüncelerle, Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını bir kez daha saygıyla anıyor, başta gençlerimizin olmak üzere halkımızın 19 Mayıs Atatürk'ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı'nı kutluyoruz."
EFSANEVİ VAPURDA 48 KİŞİ DAHA VARDI
ATATÜRK ve silah arkadaşı 48 kişiyi İstanbul’dan Samsun’a götüren ve tarih kitaplarında ‘pusulası bozuk’ diye yazan tarihi Bandırma gemisi sadece Türk değil, dünya tarihine de damgasını vurdu. İstanbul’da “Geldikleri gibi giderler’’ sözünü hayata geçirmek için milli mücadele ateşini yakan Atatürk’ü Anadolu’ya ulaştıran bu bağımsızlık simgesi gemi, 1878 yılında İskoçya’nın Glasgow kentinde inşa edildi. Huston and Cardett Tersanesi’nde 21 sıra numarası ile 279 groston yük ve yolcu gemisi olarak inşa edildi. Sahibi Dussey and Robinson Şirketi’ydi ve Torocarderto adıyla 5 yıl süreyle çalıştırdı.
1910’DA SATIN ALINDI
Yunanlı armatörlere satılan Bandırma, 1894’te Panderma adıyla o zamanki Deniz Yolları İşletmesi olan İdare-i Mahsusa’ya nakledildi ve gönderine Türk bayrağı çekildi. 1910’da İdare-i Mahsusa statü değiştirerek Osmanlı Seyrüsefain yani Osmanlı Denizcilik İşletmesi olunca Pendarma’nın adı da Bandırma oldu, posta vapuru olarak hizmet verdi. Denizaltı çarptı, torpido yedi ve 1924’te hizmet dışı kaldı. Bandırma bir yıl sonra, armatör Bozmacı İlhami’ye satıldı ve 4 ay içinde hurda olarak parçalandı. Bir vefa borcu olarak 2000’de Samsun Doğu Park’ta aslına uygun inşa edildi ve 2003’te müze haline getirildi.