» TMMOB Makine Mühendisler Odası (MMO) İstanbul Şube Sekreteri Zafer Güzey:
Bizler başından beri metrobüsün bir çözüm olmadığını ve raylı sistemin bir çözüm olabileceğini belirttik. Bizler yaşanan kaza sonrası şoför arkadaşlarla da görüştük. Metrobüsü nasıl kullanıcaklarına dair, herhangi bir eğitim almış değiller. Metrobüslerin ters akıyor olması çok ciddi bir sorun. Şirinevler’deki yangın sonrası elimize bir belge ulaştı. İETT bu araçlarda yangın algılama sistemi oluşturmak adına ihaleye çıkmış. Bu ihale şartnamesi standardı sağlamıyor. Yerel ve uyulması gereken standardın altında ihaleye çıkıyorlar. Metrobüslerin bakımları, revizeleri ve işletmeleri kar amacı güdülerek yapılıyor. Kamusal bir yarar gözetilmiyor.
İhaleyi kimin alacağı ve ne kadar kazanacağı önemseniyor. Çalışana eğitim verilmiyor, metrobüs kapasitesinin çok üstünde kullanılıyor. Bu koşullar çerçevesinde aracın arıza vermesi çok doğaldır. Her gün binlerce kişinin taşındığı bir sistemde böyle bir bakımsızlık ve vurdumduymazlık kabul edilebilir değildir. Metrobüste tam anlamıyla günü kurtarma projesidir. İETT’nin hatlarını taşeronlaştırmasıyla bu tür sorunlar daha çok yaşanmaya başladı. AKP mitingi için ücretsiz insan taşırlar, ama sürücünün ya da aracın bakımını önemsemezler. Metrobüs yetkilisi de en son Şirinevlerde yaşanan faciaya ilişkin ‘Bu işin fıtratında bu var’ söyleminden daha farklı birşey söylemiyor. Bu işin başındaki insan bile nasıl tasarlandığı, nasıl gittiği konusunda bir bilgiye sahip değil. “Düzelteceğiz’’ demiyor da, “Doğrudur. Olabilir’’ diyor.
İhaleyi kimin alacağı ve ne kadar kazanacağı önemseniyor. Çalışana eğitim verilmiyor, metrobüs kapasitesinin çok üstünde kullanılıyor. Bu koşullar çerçevesinde aracın arıza vermesi çok doğaldır. Her gün binlerce kişinin taşındığı bir sistemde böyle bir bakımsızlık ve vurdumduymazlık kabul edilebilir değildir. Metrobüste tam anlamıyla günü kurtarma projesidir. İETT’nin hatlarını taşeronlaştırmasıyla bu tür sorunlar daha çok yaşanmaya başladı. AKP mitingi için ücretsiz insan taşırlar, ama sürücünün ya da aracın bakımını önemsemezler. Metrobüs yetkilisi de en son Şirinevlerde yaşanan faciaya ilişkin ‘Bu işin fıtratında bu var’ söyleminden daha farklı birşey söylemiyor. Bu işin başındaki insan bile nasıl tasarlandığı, nasıl gittiği konusunda bir bilgiye sahip değil. “Düzelteceğiz’’ demiyor da, “Doğrudur. Olabilir’’ diyor.
» Ulaştırma Uzmanı Murat Akad:
Metrobüs, planlaması yapılarak uygulanan bir ulaşım şekli olmadı. Hızlıca karar verildi ve plansız bir şekilde hayat geçirildi. Metrobüs hayata geçirilmeden önce, Avcılar’dan Zincirlikuyu’ya uzanan çevre yolunda banketler (emniyet şeridi) bulunuyordu. Metrobüs yolunu çevreyolu üzerine sıkıştırabilmek amacıyla o banketler yok edildi. Bu bir plansızlığın sonucudur. Bir taşıt arızalandığı anda bir şerit iptal oluyor ve trafik tıkanıyor.
Bu güvenliği de azaltan bir durum olarak karşımıza çıkıyor. Genel olarak kaza riskinin artması, metrobüsün güvenliğini de olumsuz etkiliyor. Metrobüsün bir kapasite sorunu da var. Ne kadar sık çalıştırırsanız, çalıştırın bu taşıtların taşıyabileceği kişi sayısı, birkaç vagondan oluşan bir raylı sistemin taşıyabileceği kişi sayısına ulaşamıyor. 30 saniyede bir araç kaldırabilirsiniz, ancak şuanda olduğu gibi insanları insani olmaktan uzak bir şekilde yolculuk etmesini sağlarsınız. Toplutaşıma yaparken, insani olması baz alınmadır. İstanbul büyüklüğünde bir kentin ulaşım sorununu çözmek istiyorsanız; herşeyin içine katıldığı bir planlama yapılması gerekir. Planlama olmadan tekil çözümler yapılınca, ortaya aslında çözüm olmayan ve bir miktar günü kurtaran şeyler çıkıyor. Bu nedenle metrobüs bütünlüklü bir planlama yapılmadığı için, trafik çözümüne de çare olmadı.
Bu güvenliği de azaltan bir durum olarak karşımıza çıkıyor. Genel olarak kaza riskinin artması, metrobüsün güvenliğini de olumsuz etkiliyor. Metrobüsün bir kapasite sorunu da var. Ne kadar sık çalıştırırsanız, çalıştırın bu taşıtların taşıyabileceği kişi sayısı, birkaç vagondan oluşan bir raylı sistemin taşıyabileceği kişi sayısına ulaşamıyor. 30 saniyede bir araç kaldırabilirsiniz, ancak şuanda olduğu gibi insanları insani olmaktan uzak bir şekilde yolculuk etmesini sağlarsınız. Toplutaşıma yaparken, insani olması baz alınmadır. İstanbul büyüklüğünde bir kentin ulaşım sorununu çözmek istiyorsanız; herşeyin içine katıldığı bir planlama yapılması gerekir. Planlama olmadan tekil çözümler yapılınca, ortaya aslında çözüm olmayan ve bir miktar günü kurtaran şeyler çıkıyor. Bu nedenle metrobüs bütünlüklü bir planlama yapılmadığı için, trafik çözümüne de çare olmadı.
***
16 Mayıs 2014
Boğaziçi Köprüsü’nde metrobüsün bozulmasıyla yurttaşların ulaşım hakkı çileye dönüştü.Yurttaşlar metrobüslerden inip Mecidiyeköy ve Zincirlikuyu duraklarına kadar metrobüs yolunda yürüdü.
***
21 Aralık 2014
Kadıköy-Söğütlüçeşme metrobüs durağında park halinde bulunan bir metrobüsün motor kısmında yangın çıktı.
***
11 Şubat
Bahçelievler durağında bir metrobüs arıza yaptı. Arıza yapan metrobüs nedeniyle uzun kuyruk oluştu.
***
24 Mart
Şirinevler mevkiinde bir metrobüs alev alev yandı. Yangın nedeniyle metrobüs seferleri bir süre durdu ve neyseki can kaybı yaşanmadı.
***
10 Nisan
Uzunçayır-Zincirlikuyu seferini yapan metrobüsün Acıbadem durağında arka tekerleği yerinden çıktı. Fırlayan tekerlek, önce metrobüsün kendisine daha sonra da D-100 Karayolu’nu kullanan 4 araca hasar verdi.